Innerst i Altafjorden, langt nord for polarsirkelen, finnes Nord-Europas største samling av bergkunst laget av jeger- og fangstfolk.Bergkunsten består av nesten 6000 helleristninger og hellemalerier, laget for rundt 7000 til 2000 år siden. Motivene forteller om en lang tradisjon for jakt og fangst og om det nære forholdet mellom mennesker og natur.
Bergkunsten ble innskrevet på UNESCOs verdensarvliste i 1985.
Bergkunsten er et enestående vitnesbyrd om livet i førhistorisk tid.
Først i 1973 ble kunsten i berget oppdaget igjen. I dag kjenner vi til ti områder med bergkunst innerst i Altafjorden. Bergkunsten i Alta består hovedsakelig av helleristninger som er hugget inn i berget med et redskap av stein eller horn. Det finnes også noen hellemalerier. Fortsatt dukker nye figurer opp under torv og lav. Noen oppdager til og med helleristninger i sin egen hage!
Hvordan levde menneskene i steinalderen? Hva trodde de på? Hvordan så de på verden? Bergkunsten i Alta gir et fascinerende innblikk i hverdagslivet, troen og ritualene til menneskene som levde her lenge før oss.
Den store variasjonen i motiver – dyr, mennesker, fisk, aktiviteter og symboler – gjør bergkunsten i Alta unik.
Bergkunsten viser at Altafjorden har vært et viktig samlingspunkt gjennom tusener av år. Den eldste bergkunsten ligger høyest i terrenget. Bergene nedenfor lå under vann da de første helleristningene ble laget. Etter hvert som landet steg opp fra havet, dekorerte menneskene nye svaberg.
Gjennom årtusener forandret landskapet seg, men menneskene fortsatte å lage bergkunst frem til for to tusen år siden.
Store flokker med villrein levde på Finnmarksvidda. Reinen var viktig for jeger- og fangstfolket, som ofte avbildet dyrene i bergkunsten. Én helleristning viser en stor flokk villrein som jages inn i et fangstgjerde. Dette er en av verdens eldste avbildninger av fangstgjerder for villrein. Fangstmetoden krevde planlegging, samarbeid og god kunnskap om reinens trekkmønster.
Bergkunsten viser bjørnejakt, der mennesker jager bjørn med pil og bue og lange spyd. Bjørnen opptrer også i mer gåtefulle sammenhenger. På et helleristningsfelt dukker den opp ved siden av en kveite, på havets dyp. Kanskje trodde man at bjørnen kunne bevege seg mellom ulike verdener – både på land og under vann.
Bergkunsten i Alta har overlevd i flere tusen år. Men det er ikke en selvfølge at den vil bevares for alltid.
Bergflatene og figurene påvirkes av naturlige prosesser som vær og vind, temperaturendringer og gjengroing. Menneskelig aktivitet kan i verste fall forsterke disse prosessene og gjøre uopprettelig skade. Men vi kan også være med på å bremse disse prosessene.
Tidligere var det vanlig å male helleristningene røde for å gjøre dem mer synlige. De ble lettere å se, men malingen kan føre til skader på berget og gir et feil inntrykk av figurene. Vi vet ikke om figurene ble malt røde da menneskene i steinalderen laget dem.
I dag ser vi på oppmaling som et uheldig inngrep i kulturminnet. Rødmalingen fjernes nå skånsomt fra mange av landets helleristninger.
Konservatorer, forskere og formidlere tar i bruk ny teknologi og vitenskap for å bevare bergkunsten for fremtiden. Nye metoder tas i bruk for å holde bergene frie for vegetasjon, fjerne rødmaling og formidle bergkunsten på flere måter.
Målet er at også fremtidige generasjoner skal få glede av steinalderkunsten.