Vestnorsk fjordlandskap sett med unge øyne
Sommeren 2023 gjennomførte Norges Verdensarv første utgave av sitt nye traineeprogram. Piloten ble gjennomført i spektakulære Vestnorsk fjordlandskap og i tett samarbeid med Nærøyfjorden Verdsarvpark i Aurland og Norsk Fjordsenter i Geiranger.
Kick-off i Geiranger
Traineene møttes for første gang i Geiranger 30. juni. Denne helgen ble brukt til å introdusere deltakerne og verdensarvstedet for hverandre, og ikke minst gi deltakerne en innføring i hva de kunne forvente av de neste fire ukene og “Årets utfordring” – selve grunnpilaren i prosjektet.
“Årets utfordring” er en case traineene mottar fra Norges Verdensarv og representanter fra det aktuelle verdensarvstedet, og var i år utarbeidet i samspill mellom Norges Verdensarv, Nærøyfjorden Verdsarvpark og Norsk Fjordsenter. Årets utfordring handlet om utfordringer knyttet til formidling og kommunikasjon: «Hvordan kan vi bedre kommunisere de universelle verdiene (OUV) knyttet til Vestnorsk fjordlandskap? Arbeid frem både en strategi og konkrete eksempel.» I UNESCOs beskrivelse av Vestnorsk fjordlandskap fremgår det at geologien og naturen i områdene er av fremragende universell verdi. Men hvor godt er disse verdiene forankret lokalt og nasjonalt? Både Nærøyfjorden Verdsarvpark og Norsk Fjordsenter opplever at det til tider kan være utfordrende å nå ut med budskapet om hva som skal tas vare på og hvorfor det er viktig å bevare disse naturområdene for fremtidige generasjoner. Som et eksempel på dette har det denne våren vært strid blant politikere i Aurland kommune om å «skrote verdensarvstatusen». Vi ønsket derfor traineenes blikk på hvordan vi kan få flere til å få øynene opp for verdiene som ligger i disse områdene.
Stort engasjement
Det var viktig for oss å skape entusiasme for problemstillingen tidlig, og da var det spesielt godt å ha med prosjektleder Gro Nesse-Bremer i Nærøyfjorden Verdsarvpark og formidlingsansvarlig Merete Rønneberg ved Norsk Fjordsenter. Begge bor og jobber med verdensarv hver dag. De brenner for sine delområder, naturen og menneskene som bor der. Inspirerende innlegg fra Gro og Merete tente en gnist hos traineene. Flere av traineene har gitt tilbakemelding på at de ble imponert over omfanget av arbeidet som gjøres i regi av de to små administrasjonene. Også kompleksiteten i arbeidet overrasket. Administrasjonene jobber på tvers av kommune, private aktører og grunneiere, og må kontinuerlig sjonglere ulike forventninger fra partene.
Samarbeid på tvers av fagfelt
I åpningshelgene ble traineene utfordret til å intervjue og presentere hverandre for å bli bedre kjent. Tanken med denne bli-kjent-øvelsen er enkel: Det er enklere å fremsnakke en annen enn det er å snakke høyt og positivt om seg selv. Det ble arrangert felles middag, og traineene var også med på tur til Skageflå i Geirangerfjordområdet for å bli bedre kjent med naturen og gårdene som ligger i disse områdene.
Etter åpningshelgen ble traineene delt opp i to grupper på fire med variert bakgrunn. Gruppe 1 bestod av Solveig Johansen, student i geologi Robert Hetland Lende, student i arkeologi, Max Resar, student i statvitenskap og Live Jackman, student i samfunnsgeografi. Gruppe 2 bestod av Halvor Stubhaug, student i by- og regionplanlegging, Jessie-Karin Seim Arnestad, student i biologi, Bjarte Båtevik, student i arkitektur og Frida Bekkestad, student i innovasjon og markedsføring.
Tettpakkede uker
Gruppe 2 dro til Nærøyfjordområdet, mens gruppe 1 ble igjen i Geirangerfjordområdet. De to første ukene var tettpakket med mye forskjellige aktivitet. Traineene var med ut i felt og fikk erfare hvordan man jobber med å forvalte verdensarven i disse områdene, gjennom skjøtsel av landskapet, rydding av sti, neversanking, restaurering av tak, buføring, for å nevne noen eksempler. De fikk også erfaring med å formidle verdensarv til barn og unge, blant annet ved å presentere undervisningsopplegg som de selv utarbeidet på kort tid.
Sosialt
Traineene har bodd tett på hverandre. I Geirangerfjordområdet bodde traineene i en stor kårleilighet, mens de i Nærøyfjordområdet bodde på internatet til Sogn Jord- og Hagebrukskole. Traineene ble oppfordret til å lage mat sammen. Ved siden av arbeidet ble det lagt opp til en hel del fritidsaktiviteter i områdene som traineene kunne velge delta på i sin fritid, blant annet randone-, kajakk-, zipline- og sykkelturer. Traineene ble også utfordret til å utforske områdene på egenhånd.
Hvordan kan vi engasjere flere unge?
De neste ukene ble brukt på å reformulere problemstillingene. Vi hadde med vilje gitt traineene en veldig stor problemstilling som de måtte jobbe med og snevre inn, og vi oppfordret deltakerne til å gjøre den til sin egen. Halvveis i oppholdet byttet traineene lokasjon. Dette var en anledning for gruppene til å møtes, utveksle erfaringer og gjennom en workshop jobbet gruppene med å lande en endelig problemstilling. Begge gruppene valgte etter hvert å konsentrere seg om en yngre målgruppe (unge voksne). Gruppene opplevde at dette var en målgruppe som både Nærøyfjordområdet og Geirangerfjordområdet slet med å nå ut til. I tillegg var gruppene selv i målgruppen og hadde dermed et godt utgangspunkt for å reflektere rundt hva som skal til for å engasjere flere unge voksne til å bry seg om verdensarven Vestnorsk fjordlandskap. Etter hvert som gruppene kom nærmere en strategi, testet de ideen på unge i nærområdet. Her var det en fordel at begge gruppene hadde opparbeidet seg flere kontakter gjennom arbeid i felt og mer generelt ved å være fremoverlente, oppsøkende og nysgjerrige i møte med lokalbefolkningen.
Viderføres neste år
Resultatet av «Årets utfordring ble presentert 30. juni på Fretheim hotell. I publikum var det deltakere fra både Riksantikvaren, Miljødirektoratet og Verdensarvrådet. Strategiene til trainenee inneholdt både et lengre dokument og en digital presentasjon. Norges Verdensarv, sammen med Nærøyfjorden Verdsarvpark og Norsk Fjordsenter, vil fremover undersøke hvordan konseptene som traineene utviklet kan implementeres i videre arbeid.
Piloten har gitt oss mange nyttige erfaringer som vi tar med oss videre, og de neste årene skal prosjektet rulles ut til alle de norske verdensarvområdene. Hovedmålet er å skape arbeidsmuligheter og nettverk for unge voksne med interesse for kultur- og naturarv. Takk til Sparebankstiftelsen DNB for støtte til prosjektet!