Hvordan kan Bryggen i Bergen styrke lokalt eierskap og trekke til seg flere unge besøkende?
Årets traineer
Til årets Verdensarvinger ved Bryggen i Bergen har Norges Verdensarv fått med en spennende og variert gruppe med engasjerte unge på laget! Gruppen kommer fra hele landet, og har ulike fagbakgrunner og erfaringer. De seks verdensarvingene er; Gustav, som studerer by- og regionplanlegging, Marlon, som går arkitektur, Anna, som skal begynne på litteraturvitenskap, Lillian, som går arkeologi, Astrid som studerer statsvitenskap og Ingvild som også har studert statsvitenskap. Nytt i år er også at hver gruppe følges opp av en såkalt «stipp» eller stipendiat.
Åpningsdagen
Arrangementet ble åpnet av direktør for Norges Verdensarv, Liv Astrid Sverdrup, som ga traineene en introduksjon til de ulike verdensarvstedene i Norge, Norges Verdensarv og prosjektet Verdensarvinger som er støttet av Sparebankstiftelsen DNB. Hun la også stor vekt på hvorfor traineenes arbeid er viktig: «Norges Verdensarv ønsker å skape interesse for verdensarven hos flere unge og vi ønsker det unge blikket på verdensarven. Ved å gi traineene en konkret utfordring håper Norges Verdensarv og verdensarvstedet å få mange gode ideer og innspill til hvordan verdensarven best kan forvaltes og formidles»
Videre introduserte verdensarvkoordinator i Bergen, Hege Bakke-Alisøy, traineene nærmere til verdensarvstedet Bryggen, og de universelle verdiene som utgjør grunnlaget for innskrivingen på UNESCOs verdensarvliste. Traineene fikk også møte årets stipp Max som delte erfaringer med å være Verdensarvtrainee. I tillegg var representanter fra Bryggens Venner, Stiftelsen Bryggen, Museum Vest og Bryggens Museum som er med på å skape årets program til stede ved arrangementet. Dagen ble akkompagnert av toner fra et av byens mange buekorps, som ga traineene en forsmak på en av Bergens mange kulturelle tradisjoner.
Etter innleggene for åpningsdagen dro traineene på EscapeBryggen, hvor de prøvde seg på sin første gruppeutfordring. Her måtte traineene navigere seg rundt på Bryggen med kart og kompass, for å løse en rekke oppgaver knyttet til Bryggens historie. Trainee, Ingvild Feragen Sæther, sa selv: «Det var en artig og kreativ måte å bli kjent med Bryggen på! Allerede fra start fikk vi kommet i gang med teamarbeid. Vi fikk dykka litt under det øvre laget til Bryggen, og inn i en annen «gjemt» verden.». Etter EscapeBryggen ble dagen avsluttet med felles middag sammen med flere av aktørene, hvor tørrfisk, i tråd med Bryggens tradisjon, naturligvis var på menyen.
Årets utfordring
Anders Dahlberg, som vil være traineenes mentor gjennom prosjektet, presenterte årets utfordring på åpningsdagen. Utfordringen er utviklet etter ønske fra aktører ved Bryggen i Bergen. Traineene ble utfordret på hvordan de kan; «utvikle det lokale eierskapet til verdensarven ved Bryggen, og gjøre Bryggen relevant for et ungt publikum – i tråd med UNESCOs verdensarvkonvensjon». Det er opp til traineene å bestemme hvordan de ønsker å vinkle og løse denne utfordringen, noe som gir dem et stort spillerom for hva de vil ende med å presentere som løsning. I løpet av den kommende måneden vil traineene få ta del i praktisk arbeid for flere av de ulike aktørene ved verdensarvstedet, for å gi dem et bedre innblikk i hvordan arbeidet med verdensarven foregår ved Bryggen i Bergen. I tillegg vil de jobbe selvstendig, i samarbeid med mentor, for å utvikle sin løsning på utfordringen.
Inntrykk hos traineene
Atmosfæren på Bryggen gjorde i følge flere av traineene sterke inntrykk den første dagen. Trainee, Gustav Seglsten, sa han var «veldig spent på å komme i gang med prosjektet». I tillegg sa han det var «veldig interessant å få møte de ulike aktørene ved Bryggen». Traineene merket fra start at det finnes et sterkt fagmiljø ved Bryggen i Bergen, i tillegg til et bredt spekter av både private og offentlige aktører involvert i arbeidet. Traineene fikk en introduksjon til dette rike ressursnettverket ved åpningen, som de vil kunne benytte seg av i løpet av oppholdet.
Traineene identifiserte fra første stund både et ønske og et behov ved Bryggen i Bergen om å styrke det lokale eierskapet og trekke til seg flere unge. På tross av et inntrykk hos traineene av at aktørene selv tidvis har ulike oppfatninger av både løsningene og utfordringene rundt Bryggen, var det tydelig hos alle at de ønsket et svar fra traineene på årets utfordring. Traineene fikk også en innføring i det praktiske arbeidet de vil få ta del i hos Bryggens Museum, Bryggens Venner, Stiftelsen Bryggen og Det Hanseatiske Museum og Schøtstuene. Slik håper de å få se mangfoldet av arbeid som skjer rundt verdensarvstedet, og få utnyttet det nettverket som finnes ved Bryggen. Dette arbeidet er de spente på å gå i gang med!
Veien videre
Om kort tid igangsettes Norges Verdensarv sine to andre traineeprogram ved Bergkunsten i Alta og Struves Meridanbue også. Traineene i Bergen ser fram til å følge arbeidet som vil skje i nord, og håper de kan bruke deres erfaringer til videre inspirasjon til sitt prosjekt. I løpet av måneden vil traineene få utviklet sin løsning på «Årets utfordring» i Bergen, selv om veien foreløpig står åpen. Hvordan kan Bryggen i Bergen styrke det lokale eierskapet, samt få inn et yngre publikum? Traineenes svar på dette spørsmålet vil komme fredag 28. juni, så følg med!
Skrevet av Max Resar, stip for Norges Verdensarv